NARTY BIEGOWE-JAKO WSPANIAŁA FORMA RUCHU I TRENINGU

Home/Poradnik/NARTY BIEGOWE-JAKO WSPANIAŁA FORMA RUCHU I TRENINGU

NARTY BIEGOWE-JAKO WSPANIAŁA FORMA RUCHU I TRENINGU

NARTY BIEGOWE-PRZYGOTOWANIE DO SEZONU

W tym roku zima zaczęła być śnieżna oraz mroźna to narty biegowe są najlepszym środkiem treningowym dla kolarza. Tu są same zalety jeśli chodzi o wydolność i trening ogólnorozwojowy. Sprzęt można kupić w przystępniej cenie. Jest znacznie tańszy od sprzętu do narciarstwa zjazdowego. I jest to inwestycja, która na pewno przyczyni się do podniesienia Twojego poziomu sportowego.

O zaletach narciarstwa biegowego można pisać i pisać. Najlepszym przykładem, że te dwa sporty potrafią się uzupełniać, jest Justyna Kowalczyk, która w miesiącach letnich przygotowuje się do startów również na rowerze szosowym, z drugiej strony wiele zawodowych Teamów kolarskich, kiedy spadnie śnieg, zakłada biegówki i ucieka do lasu.

NARTY BIEGOWE-JAKO WSPANIAŁA FORMA RUCHU I TRENINGU

Narciarstwo biegowe, czyli tzw. biegówki, to kuzyn narciarstwa zjazdowego. Ta forma ruchu wiąże się z niewielkim ryzykiem urazów i przynosi wiele korzyści dla organizmu. Zwiększa się przemiana materii, co ułatwia spalanie tkanki tłuszczowej oraz eliminację toksyn. Jest to dobry trening dla osób z nadwagą i otyłością (lepsza praca układu krążenia, utrata masy ciała, małe obciążenie stawów). Trening na nartach biegowych usprawnia funkcjonowanie układu krążeniowo-oddechowego. Dzięki przyśpieszeniu tętna wpływa pozytywnie na pracę serca, jednocześnie wspaniale dotlenia organizm.

W naszym regionie istnieje wiele przepięknych terenów, gdzie można uprawiać tą dyscyplinę sportu w sposób bezpieczny i przyjemny.

Biegówki wpływają fantastycznie także na nasze zdolności motoryczne: polepsza się siła mięśni, gibkość, a także szybkość i wytrzymałość. Jeśli technika jazdy jest prawidłowa,  zaangażowane w pracę są wszystkie najważniejsze grupy mięśniowe, a skoordynowana praca rąk i nóg polepsza koordynację ruchową i poczucie równowagi oraz wspiera naturalne wzorce ruchowe.
Co ważne, podczas biegania na nartach silnie angażują się mięśnie górnych partii ciała (obręczy barkowej, klatki piersiowej, górnych partii grzbietu), które często są zaniedbywane. Poza oczywistymi korzyściami dla naszego zdrowia narty biegowe dają także możliwość obcowania z naturą, aktywnego spędzenia czasu w gronie rodziny i przyjaciół oraz odprężenia psychofizycznego.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa

Każdy trening powinien być poprzedzony krótką rozgrzewką przygotowującą ciało, a więc układ krążeniowo-oddechowy i ruchowy, do zwiększonego wysiłku fizycznego. Jeżeli chodzi o strój, to powinien on być w miarę lekki, aby nie doszło do hipertermii. W końcu podczas biegania porządnie się zgrzejemy! Aby biegać bezpiecznie i mieć swobodę ruchu starajmy się nie zabierać w trasę plecaków. Na nartach biegowych jeździć mogą osoby w każdym wieku i o różnym poziomie sprawności fizycznej, oczywiście po wykluczeniu ewentualnych przeciwwskazań medycznych, o których decyduje lekarz.
Dobór sprzętu
Niezwykle istotną kwestią jest odpowiedni dobór sprzętu narciarskiego. Narty biegowe powinny być dostosowane do wzrostu, masy ciała oraz stopnia zaawansowania narciarza i techniki jazdy, a także terenu, po jakim zamierzamy się poruszać i warunków śniegowych. Oczywiście większość początkujących będzie chciała najpierw spróbować, czy w ogóle taka forma ruchu im odpowiada. W wypożyczalni narciarskiej fachowiec pomoże dobrać odpowiedni sprzęt.

W odróżnieniu od nart zjazdowych biegówki są węższe, smuklejsze i dłuższe, a buty wykonane są z miękkiego tworzywa i są lżejsze. W zależności od przeznaczenia wyróżnia się narty o różnej twardości i długości. Kije dostosowuje się do wzrostu narciarza oraz techniki jazdy.

WYPOŻYCZALNIE I TRASY BIEGOWE

W naszym mieście mamy już dwie wypożyczalnie nart biegowych. Oprócz tej na Dojlidach, działa również wypożyczalnia w lesie Pietrasze przy ZS nr 6. Wszyscy fani śnieżnych sportów mogą spróbować swoich sił na specjalnie przygotowanej trasie. W wypożyczalni do dyspozycji jest 150 kompletów nart w różnych rozmiarach, począwszy już od 5-6 latków.
Wypożyczalnia przy Zespole Szkół nr 6 jest czynna codziennie w godzinach od 8 do 16. Oprócz nart przy odpowiednich warunkach pogodowych można także wypożyczyć specjalnie przystosowane do jazdy po lesie rowery MTB.

STYLE I TECHNIKI NARCIARSKIE

Obecnie w narciarstwie biegowym wyróżniamy dwie techniki: klasyczną i łyżwową.

W stylu klasycznym charakterystyczne jest równoległe prowadzeniem nart. Kroki stosowane przez narciarzy wyczynowych zmieniały się w XX wieku kilkukrotnie. Wiele z nich nie znajduje już zastosowania w sportowych biegach, obecnie stosuje się cztery podstawowe:

Klasyczny krok naprzemianstronny, charakteryzuje się naprzemianstronną pracą rąk w stosunku do pracy nóg. Ruch nóg następuje w trzech fazach: odbiciu, zamachu i poślizgu. To krok najbardziej uniwersalny

Jednokrok stosuje się w terenie płaskim lub lekko opadającym, po odbiciu jednej narty, oba kijki odbijają się od podłoża równocześnie, a poślizg jest dłuższy.

Dwukrok jest wolniejszy niż jednokrok, ponieważ w fazie zamachu rąk należy wykonać dwa odbicia nart, dlatego rzadko stosowany przez sportowców.

Krok rozkroczny, tzw. jodełka stosowany jest na bardzo stromych podejściach. Narty ustawia się kątowo, nogi ugięte w kolanach wykonują kroki bez poślizgu. Kijki wbija się za wiązaniami nart.

Bezkrok polega na równoczesnym odepchnięciu się dwoma kijkami, pochyleniu tułowia do przodu i ślizgu na obu nartach ułożonych symetrycznie. Wykonywany na łagodnych zjazdach, prostych odcinkach, często także na finiszu wyścigu

Technika łyżwowa charakteryzuje się kątowym, w stosunku do kierunku biegu, ustawieniem nart oraz symetryczną pracą rąk. Obecnie stosuje się cztery kroki łyżwowe:

Łyżwowanie to podstawowy krok łyżwowy bez aktywnej pracy rąk, wykonywany w niskiej pozycji tułowia, w płaskim lub opadającym terenie.

Jednokrok łyżwowy polega na łyżwowaniu z równoczesnym i symetrycznym odbiciem dwoma kijkami przy każdym odbiciu narty. To krok bardzo dynamiczny, wymagający dobrego wytrenowania siłowego, stosowany na płaskich lub łagodnie wznoszących trasach.

Dwukrok łyżwowy synchroniczny charakteryzuje się jednoczesnym pchnięciem kijków, wspomagającym co drugie odbicie nartą. Stosowany na odcinkach płaskich i lekko opadających.

Dwukrok łyżwowy asynchroniczny przydatny na podbiegach, polega na kroku łyżwowym z równoczesnymi i asynchronicznymi pchnięciami dwoma kijkami przy co drugim odbiciu. Może występować w wariancie prawostronnym, gdy odepchnięcie kijami wspomaga odbicie wykonywane prawą nogą lub analogicznie lewostronnym.

Komentarze

Komentarze

By | 2017-01-17T10:55:58+00:00 Styczeń 17, 2017|Poradnik|0 Comments